Det är de dåliga elevernas fel

Johannes Åmans syn på människan är osentimental. Insikten om att betyg inverkar negativt på elevers inlärning hindrar honom inte från att i DN rakryggat stå upp för detta vår borgerliga ideologis pedagogiska flaggskepp. Betygens vara kan, enligt Åman, jämföras med fängelser: de kanske inte leder till något gott men de lär människor att ”vad du gör får konsekvenser”.

Vi på Vems fel är det idag? jublar över att högerns intellektuella äntligen vågar stå upp för den förnuftstyrda och instrumentella skolan, kunskapen får aldrig överskugga differentieringsprocessen. Betyg behövs av samma anledning som fängelser. De är, som Åman så elegant påpekar, en konsekvens av en värld som inte är perfekt. Drömmande idealister och flummiga utopister kanske hävdar att vi istället för att bygga fängelser borde förändra samhället, att vi istället för att införa tidigare betyg borde förändra skolan. Fel.

Politiken har inte möjlighet att förändra varken skolan eller samhället eftersom båda  existerar endast som ett svar på de incitament som den fria marknaden korresponderar. Politikens enda uppgift är att genom bestraffningar göra exempel av de som inte tillfredställer den marknad vi har som uppgift att tjäna.

Låter det tråkigt? Vill du ha en värld utan fängelser, utan betyg? Det kunde du kanske få, men nu behövs de.

Vems fel det är: Brottslingarnas och de dåliga elevernas.

 

 

 

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s